Polecamy
Polskie klasyki, które nie stały się sprzedażowym hitem – zobacz nasze top 5
Klasyki

Polskie klasyki, które nie stały się sprzedażowym hitem – zobacz nasze top 5

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Polska motoryzacja pełna jest ciekawych modeli, które nie wybiły się jednak na rynku i dziś można zobaczyć jedynie nielicznych ich przedstawicieli pojawiających się co najwyżej na zlotach. 

Każdy zna takie samochody jak FSO Polonez, Fiat 125p lub 126p czy też Syrena. Są to naprawdę pożądane klasyki, lecz jak na swoje czasy były to absolutne hity sprzedażowe i samochody, których dostępność była całkiem spora. O ile oczywiście są to ciekawe auta, tak wiele polskich klasyków nie przebiło się w ten sposób i wyprodukowano jedynie ich niewielką ilość. 

Rzadkie auta są o tyle ciekawe, że po czasie mają naprawdę sporą wartość, gdyż są dość unikalne i nieczęsto spotykane, co sprawia, że są cenniejsze dla kolekcjonerów i entuzjastów klasycznej motoryzacji. Mimo tego, że przemysł motoryzacyjny za czasów PRL-u nie był wybitnie rozwinięty, w naszym kraju wyprodukowano całkiem sporo modeli, które można uznać za ciekawe, a mimo to nie były chętnie kupowane. 

FSO Polonez Coupe

Na start jeden z młodszych modeli w całym zestawieniu, które będzie mocno oparte na prototypach. To one stanowią większą część modeli, które po prostu się nie sprzedawały z uwagi na to, że zostały uznane za niepotrzebne na rynku. Sam Polonez Coupe to jednak nie prototyp, a faktyczna seria Poloneza.

Wypuszczany na rynek był dwukrotnie w bardzo krótkich seriach w roku 1981 oraz 1983. Samochód ten zaprojektowano w Centro Stile Fiat, a pomagali w tym polscy inżynierowie. Dziś bardzo trudno spotkać jakikolwiek egzemplarz tego modelu na aukcjach, a jak już jest obecny, to właściciele życzą sobie za niego sporą sumę. 

Fiat 125p Coupe

W latach 70. polscy projektanci byli bardzo zainteresowani autami z nadwoziem typu coupe. Efektem tego jest zaprojektowany przez Zbigniewa Wattsona Fiat 125p Coupe. Został opracowany w 1971 roku w FSO. Bryła modelu jest bardzo nietypowa, zwłaszcza w tylnej części. Auto nie zyskało wystarczającego uznania, by trafić na rynek i jedyny powstały egzemplarz można było zobaczyć w nieistniejącym dziś Muzeum Motoryzacji w Warszawie. 

Fiat 126p Bombel

Jakim autem jest kultowy Maluch, wie praktycznie każdy. Mało kto wie jednak, że w latach 70. chciano z Malucha stworzyć auto dostawcze. Projekt Bombla powierzono studentom Warszawskiego ASP, dzięki czemu powstał ten mały potworek. Tak w zasadzie jedyne w nim zmiany to usunięcie części tylnego nadwozia i stworzenie tam zamkniętej skrzyni ładunkowej przy pomocy nadbudowy z żywicy poliestrowej, do której wzmocnienia użyto włókna szklanego. 

Warszawa Ghia

Jest to jeden z najdroższych prototypów w historii polskiej motoryzacji. FSO nawiązało w latach 50. współpracę z włoskim studiem Carrozzeria Ghia. Do stworzenia auta wykorzystano wiele części z aut włoskich czy amerykańskich, a kompletne pojazdy zostały ostatecznie przedstawione Władysławowi Gomułce. Samochód nie trafił jednak do produkcji przez zbyt duże koszty. Szacuje się, że projekt tego auta kosztował aż 62 tysiące dolarów. 

Syrena Sport

Możliwe, że jest to najbardziej kultowy polski prototyp. Zaprojektował go Cezary Nawrot i sam projekt nadwozia sprawia, że jest to według wielu najpiękniejsze polskie auto w historii. Od samego początku nie miało wkroczyć do sprzedaży, lecz wciąż jest to niezwykle interesujący model. Został on niestety zniszczony w 1975 roku.

Zdj. główne: Goldrs/wikimedia.org

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak wybrać odpowiednie urządzenie do usuwania uporczywych zabrudzeń?
Jak wybrać odpowiednie urządzenie do usuwania uporczywych zabrudzeń?
Odkryj najlepsze sposoby na wybór sprzętu, który efektywnie i niezawodnie usunie nawet najcięższe zabrudzenia. Dowiedz się, jak dokonać trafnego wyboru, aby zapewnić sobie skuteczność i satysfakcję z czystości.
Jak wybrać odpowiedni sprzęt do magazynu? Poradnik na przykładzie zielonych maszyn CESAB
Jak wybrać odpowiedni sprzęt do magazynu? Poradnik na przykładzie zielonych maszyn CESAB
Odkryj korzyści płynące z wyboru właściwych maszyn CESAB dla twojego magazynu. Dowiedz się, jak wybrać sprzęt odpowiedni do twoich potrzeb, podkreślając rolę efektywności i ekologicznych rozwiązań.
Regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego – co warto wiedzieć?
Regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego – co warto wiedzieć?
Sprzęgła hydrokinetyczne to popularne rozwiązanie stosowane w wielu pojazdach, szczególnie w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Dzięki temu rozwiązaniu kierowcy mogą łatwo i wygodnie zmieniać biegi, nie tracąc czasu na szukanie odpowiedniej przekładni. Jednak jak każdy element mechaniczny, sprzęgło hydrokinetyczne z czasem ulega zużyciu i wymaga regeneracji.
Ostatnie wpisy